Rząd szykuje zmiany w ruchu drogowym, projekt został przyjęty przez Radę Ministrów

Pasy
0 0

Zapowiedzi dotyczące zmiany prawa w zakresie ruchu drogowego pojawiały się już od dłuższego czasu, jeszcze w grudniu 2019 roku premier Mateusz Morawiecki wspominał o planach rządu.

Mówiło się głównie o wprowadzeniu zasady pierwszeństwa dla pieszych, którzy jeszcze nie weszli na pasy, odebraniu prawa jazdy kierowcom, którzy przekroczyli prędkość o ponad 50 km/h również poza terenem zabudowanym, oraz wyrównaniu ograniczenia prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę.

Zmiany w ruchu drogowym – projekt już zatwierdzony

Jako termin wejścia zmian w życie podawało się lipiec 2020 roku, jednak – jak wiele innych – tak i ten projekt został umieszczony w rządowej zamrażarce. Jak przypomina portal Donald, w tym czasie Ministerstwo Infrastruktury promowało bezpieczeństwo na drodze, emitując odpowiednie reklamy.

Dawno ogłoszona nowelizacja została przyjęta przez rząd 24 listopada. Wygląda na to, że najważniejsze założenia będą obejmowały zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym, zakaz korzystania z telefonu przy przechodzeniu przez jezdnię oraz zachowywanie odstępów między autami.

Przypomnijmy – dotychczas ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym obowiązywało w ciągu dnia, a w godz. 23:00-5:00 można było poruszać się z prędkością do 60 km/h.

„Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h. Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym” – wspominało Ministerstwo Infrastruktury.

Co więcej, od teraz kierowcy będą musieli „ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim”.

Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów” – wspomina Ministerstwo Infrastruktury.

„Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie” – brzmi fragment komunikatu.

Wprowadzony ma zostać także zakaz korzystania z telefonów komórkowych podczas „wchodzenia na jezdnię lub torowisko” i przechodzenia przez nie. Poza telefonami nie będzie można korzystać także z „innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska”.

W projekcie znalazła się także propozycja wyeliminowania „jazdy na zderzaku” – na drogach szybkiego ruchu kierowcy mieliby zachowywać bezpieczną odległość równą połowie prędkości, czyli przy 100 km/h – 50 metrów.

„Zachowanie zbyt małego odstępu pomiędzy pojazdami często bywa przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nagminną na polskich drogach jest tzw. jazda na zderzaku, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję. W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu” – informuje MI.

Rząd szykuje zmiany w ruchu drogowym, projekt został przyjęty przez Radę Ministrów

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry